Kedves Gyerekek!
Akkor még egyszer.
Amit ezen a héten meg kell oldani, az a munkafüzet 44-46. oldalig terjedő Összefoglalás című feladatsort.
A megoldásokat névvel ellátva kérem jövő hét kedd 8.00-ig. A felületet, amire fel kell tölteni a megoldásokat hétfőn kapjátok meg.
A megoldásokat ide kérem: https://forms.gle/FqQUCvQoGmtndbnr5
Üdvözlet
NSB
-------------------------------------------------------------------------------------
2020.03.23-27.
Ezen a héten szorgosan fogtok készülni a pénteki röppentyűre, ahogy azt múlt héten megírtam a csoportban!
A kérdések péntekre!!
A dolgozat úgy fog kinézni, hogy én különböző problémákat vetek fel, neked pedig meglévő tudásod alapján kell válaszolnod.
A dolgozatot a pénteki óra időpontjában fogjuk írni. Témája: Immunrendszer+Kiválasztás!!!
A dolgozatot ide kérem:
https://forms.gle/Z9hXeDrCKqztBQ1d9
Mit nevezünk antigénnek? Mit nevezünk antitestnek? A vér alakos/sejtes elemei közül melyik vesz részt az immunitásban? Mik azok a falósejtek? Mik azok a nyiroksejtek? Mit tud a memóriasejt?
Mi az az aktív immunitás? Milyen fajtái vannak? Mi az a passzív immunitás? Milyen fajtái vannak? Mi az a gyulladási reakció?
Milyen nyirokcsomókat ismersz? Milyen vércsoportokat ismersz? Miért van jelentősége a vércsoportoknak? Mi történik a vérrel, ha testidegen vért kap az adott személy?
Melyek a kiválasztó szervrendszer részei? Melyek vannak párban? Mi az a nefron? Mi az a szűrlet (mit tartalmaz, mit nem tartalmaz, mennyisége)
Milyen anyagok nincsenek az egészséges ember vizeletében? Milyen esetben lehet glükóz(cukor), fehérje a vizeletben? Mennyi vizelet keletkezik egy nap átlagosan? Hogyan változik a vizelet összetétele. Mi az a vesekő?
Üdv
NSB
Megoldások a munkafüzetben:
1.) fehérvérsejt-immunrendszer, vörösvérsejt/-test-oxigén szállítása, vérlemezke-véralvadás9)
b.) granulocita, monocita, limfocita (T-limfocita, B-limfocita=ellenanyagot termel)
c.) a vérben vérrögök keletkeznek.. a vörösvértest felszjnén antigének vannak, és ha ezek ellen van a vérplazmában antitest=ellenanyag, akkor kicsapódik a fehérje rögök formájában
2.)
a.) a lágy szájpad elzárja felfelé az utat, a gégefedő elzárja a nyelőcső felé az utat
b.) alsó: légcsőhurut, a többi felső
c.) a határt én a gégénél húznám meg
d.) ez alapján a táblázatot ki lehet tölteni
3.) tüdő: több lebenyre t.
orrüreg: felső felszínén szaglóhám, nyálkahártyája párásítja….
légcső: csillós hámszövet, C-alakú porcok
léghólyagocska: itt vesz fel a vér az oxigént….
gége: hangadás szerve
4.) I, H(B) I I H(fogüregben)H(fehérjéket) I I I I
5.) tojás-fehérje, gofri-szénhidrát, vaj-zsír, sonka-fehérje+zsír
6.) 1A, 2-szív-tüdő, 3gége2db, 4jobb, bal kamra-főverőér-test szervei-fővéna-jobb pitvar-jobb kamra-tüdőartéria-tüdő-tüdővéna-bal pitvar
- Kiválasztás, visszaszívás 6. az összeset+nukleinsavak 7. víz ásványi anyagok 8. vese, húgyvezeték 9. a vizelet nyomást fejt ki a húgyhólyag falára 10. méregtelenítés, epe termelése
7.) nyirok: víz, sók, fehérjék, zsírok, cukrok
vénás vér: vörös-fehérvérsejtek, CO2ból van több O2-ből kevesebb, zsírok, cukrok, fehérjék, sók, víz,
artériás vér: vörös-fehérvérsejtek, O2ből van több, a CO2-ből kevesebb, zsírok, cukrok, fehérjék, sók, víz,
szűrlet: cukrok, víz, sók,
vizelet: víz, sók
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kaptok egy kis szusszanásnyi időt a dolgozat után, ezért a 2020.03.30-2020.04.03-ig terjedő héten az alábbi linken található videót kell megnéznetek, és az általam feltett kérdésekre kell a videó alapján válaszolnotok! Az egész videó 25 perces, de a biosz az csak 12perc 35 másodperces... szóval nyugi, nem halsz bele!!!
A link:
https://mediaklikk.hu/video/felsos-az-eletmukodesek-szabalyozasa/
Pénteken szeretném a dolgozat eredményeit megosztani, akinek kérdése van az keressen meg a Microsoft Teams csoportban az óra idejében, a jegyeket be fogom írni a Krétába!
Na akkor a kérdések(30db):
Hogyan hívják a két fő szabályozó rendszert?
Mi az az endokrin mirigy?
Mit termel?
Hogyan jut el a termelt anyag a célszervhez?
Mi a központja a tárgyalt szabályozó rendszernek?
Milyen ennek a mirigy alakja?
Milyen serkentő hormonokat termel az agyalapi mirigy?
Hogyan hívják a nem más hormonokra ható hormonját?
Miken keresztül észlelik a sejtek a hormonokat?
Mi történik akkor, ha felnőtt korban kezd el sok növekedési hormon termelődni?
Mi történik, amikor fiatal korban kezd el sok növekedési hormon termelődni?
Mitől bolondulhat meg a hormontermelődés?
Mik a káros hatásai a túl sok növekedési hormonnak?
Mi van akkor, ha kevés növ. hormon termelődik?
Mi az a harmadik "csakra" szem? Hol játszik szerepet?
Hol helyezkedik el a pajzsmirigy?
Miben játszik szerepet? Mik a hiánytünetek?
Milyen nyomelem kell ahhoz, hogy normálisan működjön a pajzsmirigy? Hogyan jutunk hozzá ehhez az anyaghoz?
Hol helyezkedik el a mellékvese? Milyen két állománya van? Milyen hormonokat termelnek ezek?
Melyik játszik szerepet a stresszreakcióban? Milyen tünetei vannak, ha ez a hormon bekerül a véráramba?
Mi a hasnyálmirigy két funkciója? Mit termel? Mit szabályoz a belső elválasztású mirigy rész?
Milyen járulékos problémával jár együtt a cukorbetegség?
Hogyan tetszett a videó?
A beküldési határidő: 2020.04.03. óra ideje, a bioszos linkre kérem!!
-----------------------------------------------------------------------------------
Kedves Diákok!
Mivel a jövő héten nem lesz óránk, ezért csak annyi maradt, hogy Kellemes Húsvéti Ünnepeket kívánjak nektek!
Üdv
NSB
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Feladatok a tavaszi szünet utáni csonka hétre: 2020.04.15-17. Pénteken online-óra a Teams-ben!
Mielőtt nekikezdenétek, nézzétek át a válaszaitokat, amiket a hormonrendszeres videó alapján küldtetek el vagy nézzétek meg a videót még egyszer!!!!
Oldjátok meg a munkafüzet 50-51. oldalán található feladatokat!
Segítség:
1.) feladathoz segítséget nyújt a tankönyv 81. oldalának 3. ábrája
2.) feladat: mielőtt megoldanád olvasd el a végén álló megjegyzést, miszerint nem szerepel a mellékvese által termelt adrenalin, illetve a hasnyálmirigy által termelt inzulin! Miért?? Mert ezeket nem szabályozza az agyalapi mirigy, ezek termelését a vércukorszint(inzulin), illetve az idegrendszer(adrenalin) szabályozza.
3.) feladatnál arra kell gondolnotok, hogy mi hogyan aktivizálódik, amikor el akarsz menekülni egy ragadozó elől vagy meg akarsz küzdeni az ellenséggel/stresszes állapotban vagy.
A D betűnél arra adj választ, hogy tápanyagot raktározol vagy tápanyagot lebontasz/energiát mozgósítasz ilyen esetben. Az E betű a vázizmokat jelöli!!
A 4.) feladathoz segítség lehet: https://www.hazipatika.com/betegsegek_a_z/cukorbetegseg/73
Miután végeztél, keresd fel tankönyvünk virtuális mását és oldd meg a vége felé található feladatokat gyakorlásképp:
https://www.nkp.hu/tankonyv/biologia_8/lecke_04_023
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Feladat a 2020.04.20-2020.04.24-ig tartó időszakra. Pénteken online óra!
Olvassátok el a tankönyv 24. leckéjét: Az idegrendszer felépítése, majd jegyzeteljétek ki az ott olvasottakat.
Mielőtt ezt megtennéd, nézd meg az alábbi videót, és válaszolj a kérdésekre! Utána biztosan könnyebb lesz a lecke megértése. A videó első 6 percét nézzétek meg: Az ingerületvezetés sebessége diáig.
Figyelem: néhány kérdést a tankönyv alapján tettem fel!
A link:
https://www.youtube.com/watch?v=aEWzxo8gPmE
A kérdések: Mi a feladata az emberi idegrendszernek? Mi az inger? Mi az ingerület? Mi a feladata a receptornak?
Milyen 2 részből épül fel az idegsejt? Mi a feladata a rövid nyúlványnak? Mi a feladata a hosszú nyúlványnak? Mivel van beborítva a hosszú nyúlvány? Miért lehet ez előnyös? Érintkezik-e a két idegsejt, miközben átadják az ingerületet? Mi van a két idegsejt között, ahová az ingerületátvivő anyagok jutnak?
Miután ezzel végeztél oldd meg a munkafüzetben az 52-53. oldalon az 1.), 2.) 3.) 4.) 5.) feladatot!!
Tankönyv és a videó biztosan sokat fog segíteni! Pénteken ellenőrizzük, ne küldjetek semmit a linkre!
Üdv.
NSB
-----------------------------------------------------------------------------------
2020.04.27-2020.04.30.
Ezen a héten oldjátok meg a munkafüzet 54-55. oldalán lévő 1.)2.)3.) feladatot is a tankönyv 86-87. oldalának elolvasása után. Kedden leellenőrizzük az online órán!
Üdv
NSB
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2020.05.04-2020.05.08.
Feladatotok az egy szem pénteki online órára!
Olvassátok el a tankönyv 88-89. oldalán a 26. leckét, oldjátok meg hozzá a munkafüzet feladatait.
Keressétek fel a tankönyv digitális formáját is:
https://www.nkp.hu/tankonyv/biologia_8/lecke_04_026
Oldjátok meg az oldal közepén található interaktív feladatokat! Próbáljátok meg anélkül megoldani, hogy az ellenőrzésre kattintanátok! A rejtvény feladatnál az egyes központok neveire kíváncsi a feladat pl.: hűtőközpont, éhségközpont,éhségközpont…. meg hogy miért felelnek.
Az első négyzetre kattintva kapod meg mindig a kérdést!!
És mivel olyan érdeklődő egy társaság vagytok, nézzétek meg az agy valódi felépítését bemutató videót és egy az agy kutatását bemutató összefoglalót! Kb 8 percet fog elvenni az életedből!
https://www.youtube.com/watch?v=rlbz2B7Wox4
https://www.youtube.com/watch?v=HvRj0U7Hvmg
Üdv.
NSB
-----------------------------------------------------------------------------------
2020.05.11-2020.05.15
Dolgozat pénteken! Készüljetek az előző héten megbeszéltekből! Sok sikert!
--------------------------------------------------------------------------------
2020.05.18-2020.05.22. Pénteken online óra!
Elérkeztünk az érzékszerveink témakörhöz! Először a szemet, majd a hallást-egyensúlyozást, aztán a szaglást, ízlelést nézzük meg!
Gondolatébresztőnek nézzétek meg a linkeket, majd olvassátok el a tankönyv ide illő leckéjét, és segítségével oldjátok meg a munkafüzet 57-59. oldalán található feladatokat! Pénteken megbeszéljük!
A linkeket ebben a sorrendben nézd meg:
https://www.youtube.com/watch?v=sciGEazHkrE - érzékszerveink érdekességei(egy műtétes rész van, de az sem vészes annyira, pár másodperc csak!)
https://www.youtube.com/watch?v=hTZi3AsGgVA 5. perctől 9.23-ig a szem felépítése
https://www.youtube.com/watch?v=vMepcQ_RSrE -színlátás titkai
Üdv
NSB
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2020.05.25-2020.05.29.
Ezen a héten a hallás és a szaglás, ízlelés, bőrérzékelés van terítéken. Nézzétek meg a videókat, majd olvassátok el a tankönyv ide illő fejezeteit, majd oldjátok meg a munkafüzet ide illő feladatait:
A linkek:
https://mediaklikk.hu/video/felsos-szaglas-izleles-borerzekeles-i-2/
https://blausen.com/hu/video/a-ful-anatomiaja/
https://www.youtube.com/watch?v=9Cv7EjVJLLk
https://blausen.com/hu/video/kozepfulgyulladas/
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2020.06.02-2020.06.05.
Ezen a héten az emberi magatartásról lesz szó! Olvassátok el a tankönyv 100-102. oldalán lévő leckét, és oldjátok meg hozzá a munkafüzet 63-64. oldalán található 1. és 3. feladatot.
A 2.) feladathoz kapcsolódik a lenti link. Ezt nem teszem kötelezővé, de szerintem nagyon érdekes! Nézzétek meg szánjatok rá 45 percet!
https://www.youtube.com/watch?v=KEBXO-PCwtE
Pénteken megbeszéljük az órán!
Üdv
NSB